Harry Aalderink benoemd als centrummanager Steenwijk

Steenwijk Vestingstad en de gemeente Steenwijkerland hebben Harry Aalderink, voorzitter van Steenwijk Vestingstad, per 1 mei 2019 benoemd als centrummanager voor de binnenstad van Steenwijk. De behoefte aan een centrummanager was eerder al uitgesproken. De gezamenlijke partijen zijn dan ook blij dat deze rol nu ingevuld gaat worden.

‘Er zijn veel belangen als het om de binnenstad gaat én we hebben de nodige ambities’, zegt verantwoordelijk wethouder Bram Harmsma. ‘Met Harry Aalderink halen we iemand in huis die het vermogen heeft iets los te trekken en mensen te enthousiasmeren. Dat hebben we nodig voor de binnenstad.’
Ook Steenwijk Vestingstad is zeer positief. ‘Harry is bevlogen, heeft veel kennis en ervaring – zowel van Steenwijk als vastgoedontwikkelingen – én weet hoe een gemeente werkt. Een man op het juiste moment op de juiste plek’, zo vat Gert Piest, bestuurslid van Steenwijk Vestingstad, samen.
De centrummanager wordt gefinancierd door Steenwijk Vestingstad en de gemeente. Dit onderstreept en verstrekt de samenwerking.

Levendige stad

Ondernemers, bewoners en de gemeente hebben een gezamenlijke visie voor de binnenstad opgesteld. Kern hiervan is het stimuleren en versterken van een levendige stad. Zo heeft onder andere de Markt een nieuwe aanblik gekregen, met een prachtige fontein, meer groen en nieuwe zitelementen. De centrummanager zal zich met name focussen op het economisch functioneren van de binnenstad en het vastgoed, de winkelpanden. Hij wordt aanspreekpunt voor ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeente en verbindt deze partijen met elkaar. Hij zal zich richten op het invullen van leegstaande winkelpanden, het transformeren van overtollige winkelpanden naar bijvoorbeeld wonen en het concentreren van winkels in een kleiner gebied. Zo ontstaat een compacter aaneengesloten winkelgebied zonder ‘gaten’. Hoewel het belang hiervan door alle partijen wordt onderstreept, is er ook het besef dat het herschikken, transformeren en concentreren van functies geen eenvoudige opgave is en een lange adem vergt. Met de inzet van Harry Aalderink in de nieuwe rol van centrummanager is er vertrouwen dit goed op te pakken.