Huisnummer aanvragen

U kunt bij de gemeente een nieuw huisnummer aanvragen. Dit kunt u doen als u een nieuwe woning bouwt of als u uw eigen woning gaat splitsen. 

Als u een omgevingsvergunning krijgt, krijgt u automatisch een huisnummer en postcode toegekend. Controleer daarom eerst via de vergunningcheck van het Omgevingsloket of u een omgevingsvergunning moet aanvragen. U identificeert zich met uw DigiD-inlogcode. Bedrijven identificeren zich met eHerkenning.

U kunt een huisnummer online aanvragen bij de gemeente.

Huisnummer aanvragen

Benodigde stukken

Houd bij het aanvragen van een huisnummer de volgende gegevens bij de hand:

  • De oppervlakte van het pand
  • Situatietekening

Kosten

Als de aanvraag van een huisnummer is gekoppeld aan een omgevingsvergunning, worden er voor het aanvragen van een huisnummer geen extra kosten berekend. Als u zelf een huisnummer aanvraagt, zijn de kosten € 78,80. Een compleet overzicht van de kosten kunt u vinden in de legesverordening.

Het toegekend krijgen van een huisnummer heeft tot gevolg dat u de volgende belastingen gaat betalen:

  • aanslag onroerende zaak belastingen (ozb) eigendom en/of gebruik
  • rioolrecht
  • afvalstoffenheffingen
  • reinigingsrecht (alleen van toepassing voor bedrijven)

Schriftelijk

U kunt schriftelijk een huisnummer aanvragen (pdf, 252 KB).

Heeft u vragen?

Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0521.