Hypermarkt gaat niet door, méér leisure en entertainment

Het veelbesproken project Focus-U-Park in het bedrijvenpark Eeserwold aan de A32 bij Steenwijk krijgt een andere invulling. De plannen voor een hypermarkt zijn definitief van de baan. In plaats van een hypermarkt (met een dominante supermarkt) komt er een ‘Family Fun Zone’.

Paul Evers van Focus Real Estate laat weten, dat hierbij moet worden gedacht aan onder meer een hotel, restaurants en andere horeca-activiteiten. Maar er wordt tevens gedacht aan diverse vormen van leisure. ‘Experience en entertainment’, zoals Evers dat samenvat. ‘We gaan de komende maanden bekijken wat er allemaal mogelijk is. Hoe dan ook: er komen ingrediënten voor een gezellig dagje uit voor het hele gezin. Jong en oud kunnen zich straks vermaken en ook de stroom toeristen naar deze regio zal deze invulling enorm gaan aanspreken’, verwacht Evers. Eraan toevoegend: ‘Het blijkt niet mogelijk om een aantrekkelijk en eigentijds shoppingcentrum inclusief Hypermarkt op Eeserwold te realiseren binnen de laatste uitspraken van de Raad van State. Dat boek is dus gesloten’.

Grote impuls

De gewijzigde opzet zal een grote impuls geven aan de aantrekkelijkheid van Steenwijk, waar de komst van een hypermarkt de gemoederen bij onder meer de winkeliers in de binnenstad al jaren bezig houdt. Met name vanuit supermarktkringen en door de Handelsvereniging Steenwijk waren bezwaren gemaakt tegen de plannen, die in feite al dateren van november 2012. In de loop der jaren zijn deze plannen steeds aangepast, waarna na langdurige procedures de bezwaren door de Raad van State van tafel konden worden geveegd. Een jaar geleden leek de komst van een hypermarkt daarom dichterbij, maar de realiteit heeft anders geleerd.
Nadrukkelijk bleven de geluiden hoorbaar, dat realisatie van een hypermarkt langs de A32 ten koste zou gaan van de ontwikkelingen in het centrum van Steenwijk. Wethouder Bram Harmsma: ‘We willen allemaal graag een aantrekkelijke, compacte en beleefbare binnenstad. Wanneer er een hypermarkt zou zijn gekomen met soortgelijke winkels, dan zou dat niet goed zijn geweest voor het centrum van Steenwijk. De nieuwe insteek met meer leisure biedt juist prachtige kansen voor Steenwijkerland. Denk in dit verband ook aan de spreiding van toeristen. Die kunnen straks heel goed op Eeserwold terecht. Het nieuwe concept zal ongetwijfeld een versterkende werking hebben op de verdere ontwikkeling van  Eeserwold.’

‘Aantrekkende werking’

Commercieel directeur Marcel Grit van Roelofs is blij met de veranderde opzet, die volgens hem een ‘aantrekkende werking’ zal hebben op het bedrijventerrein en de omgeving. Hij prijst Focus ‘om de vasthoudendheid als ondernemer om een concept te vinden, dat in overleg met lokale partijen iets toevoegt aan de regio Steenwijk. De Family Fun Zone op Eeserwold is straks een mooie combinatie van functies.’
De belangstelling voor dit bedrijvenpark in het algemeen trekt sterk aan. Grit: ‘Op dit moment zijn wij in gesprek met acht lokale ondernemers, die zich oriënteren voor vestiging op Eeserwold. Naast (zeer) ruime kavels hebben we na verkaveling het terrein tevens ingericht voor percelen vanaf circa 1250 vierkante meter. Verder is er serieuze interesse voor de drie woon-werk kavels aan de Eesveenseweg, die recent in de verkoop zijn gegaan. Om de vraag goed te faciliteren zal vanaf 1 september in het bedrijvenpark een infoloket worden geopend in gebouw Eeserveste. Hier worden belangstellende ondernemers ontvangen, geïnformeerd en desgewenst rondgeleid.’

Goed nieuws

Wethouder Harmsma constateert met tevredenheid, dat de nu bekend geworden koerswijziging ‘goed nieuws’ is voor de binnenstad. ‘Binnenkort is er ook meer duidelijkheid over het Steenwijkerdiep en dat heeft allemaal veel reuring tot gevolg. Heel goed voor onze gemeente. We gaan samen hele mooie dingen doen.’