Gebiedsontwikkeling Ossenzijl
De Weerribben-Wieden is als één van de vijf beoogde Nationale Landschapsparken in Nederland een uniek natuurgebied met grote uitdagingen ten aanzien van klimaat, stikstof, natuur en water. Op de noordelijke rand van de Weerribben ligt Ossenzijl. In een gebiedsgerichte aanpak werken we aan een duurzame balans tussen economie, natuur & landschap en leefbaarheid.
De komende jaren worden hier miljoenen geïnvesteerd in gebiedsontwikkeling om het gebied aantrekkelijk te houden voor onze inwoners, maar ook voor de toeristen die de regio bezoeken. De gebiedsontwikkeling is een proces (van initiatief, voorbereiding, uitvoering en gebruiken) en bestaat uit:
- de aanleg van de randweg;
- de aanleg van een ecologische verbindingszone;
- de bouw van een nieuw bezoekerscentrum
De verschillende projecten hebben ook verschillende eigenaren. De randweg is een project van gemeente Steenwijkerland, de ecologische verbindingszone is een project van provincie Overijssel en de bouw van het nieuwe bezoekerscentrum is van Staatsbosbeheer.
Het college van B&W heeft € 5 miljoen gereserveerd voor de randweg bij Ossenzijl. De gemeenteraad heeft hiertoe besloten via de meerjarenbegroting.
Dat niet, maar hierdoor is de kans wel groter dat ook andere partijen, zoals de provincie Overijssel, het Rijk en eventueel Europa (Brussel) geld beschikbaar stellen.
De kans is heel groot, omdat er nu ook fysiek ruimte is gecreëerd.
Andere partijen moeten een voordeel hebben bij het oplossen van het verkeersleefbaarheidsprobleem.
Gezien het ontbreken van de benodigde financiën en de landelijke stikstofproblematiek is het op dit moment moeilijk te zeggen. Met de kennis van nu verwachten we rond 2030 de weg in gebruik te kunnen nemen.
Nee, verschillende tracés ten noorden van Ossenzijl worden onder de loep genomen.
Ossenzijl is een dorp met ongeveer 600 inwoners, meerdere vakantieparken en een bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer dat nu ongeveer 80.000 bezoekers per jaar trekt. Het dorp ligt op een kruising van een belangrijke waterweg en een smalle verbindingsweg. De Ossenzijlersloot waaraan het dorp gelegen is, verbindt de IJsseldelta via de Linde met de Friese Meren. Deze vaarweg wordt vooral gebruikt door plezierjachten. Op een mooie zomerse dag gaat de brug in de Hoofdstraat tot wel 100 keer per dag open. Hierdoor is de Hoofdstraat dan 30 tot 40 minuten per uur gestremd. Dit heeft automatisch tot gevolg dat brede voertuigen de smalle Hoofdstraat (5,50 m tussen de gevels op z’n smalst) passeren. Als het verkeer niet door, maar langs het dorp wordt geleid, scheelt dat veel verkeersopstoppingen die de dorpelingen als hinderlijk ervaren en hun leefbaarheid bedreigen.
Op dit moment wordt een verkeerskundige studie uitgevoerd waarin ook bekeken wordt of verandering aan de openingstijden van de brug kan leiden tot minder verkeershinder op de weg. Zodra dit onderzoek helderheid geeft gaan we hierover in gesprek met de provincie.
De randweg doorkruist de door de provincie nieuw aan te leggen Ecologische Verbindingszone. Als de provincie geen rekening houdt met de aanleg van de randweg bij het intekenen van deze Ecologische Verbindingszone, dan wordt het heel lastig om later de randweg alsnog aan te leggen.
Het college van B&W van Steenwijkerland heeft de provincie Overijssel daarom verzocht om bij de aanleg van de Ecologische Verbindingszone rekening te houden met de aanleg van de randweg.
De komende jaren werkt de provincie Overijssel aan een natuurverbinding tussen natuurgebieden De Weerribben en de Rottige Meenthe. De provincie heeft een wettelijke taak om natuur te herstellen en te versterken. Deze verbinding tussen natuurgebieden moet ervoor zorgen dat met name moerasbroedvogels en soorten als de grote vuurvlinder en porseleinhoen een groter leefgebied krijgen. Hier profiteert ook de otter van.
De natuurverbinding ligt straks grofweg tussen de Linde, de Ossenzijlersloot en De Weerribben. Deze kruist de Ossenzijlerweg. De geschatte grootte van de verbinding is tussen de 85 en 100 hectare, waarbij de landbouwgrond wordt omgezet in nieuwe natuur. Er komt meer open water in het gebied. De provincie creëert omstandigheden zodat rietland en moeras ontstaat.
Ook wordt bekeken welke recreatieve mogelijkheden er zijn, zodat ook inwoners en toeristen op termijn van het nieuwe natuurgebied kunnen genieten (passend bij de natuurdoelstellingen).
De verwachting van Staatsbosbeheer is dat er binnen twee jaar een nieuw bezoekerscentrum is gebouwd. Nieuwbouw is noodzakelijk in verband met de slechte bouwkundige staat van het huidige bezoekerscentrum.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de nieuwbouw op een andere plek dan het huidige buitencentrum zou komen. Inmiddels is besloten dat het nieuwe pand op de plek van het huidige gebouw komt.
Nee, er is nog geen architect gekozen. Wel staat vast dat het nieuwe pand bescheidener van opzet wordt dan het huidige buitencentrum. In 2023 wordt meer bekend over het ontwerp.