Veelgestelde vragen over afvalstoffenheffing
Heeft u vragen over afvalstoffenheffing? Op deze pagina proberen we vragen met een veelgestelde vragen- en antwoordenlijst zoveel mogelijk te beantwoorden.
Ja, het vastrecht is een vast bedrag dat u betaalt, ook als u geen afval aanbiedt. Wordt bij u geen GFT-afval opgehaald? Dan betaalt u een lager vastrecht.
Als u in de gemeente Steenwijkerland blijft wonen, blijft de afvalstoffenheffing voor u gelijk.
Als u gaat verhuizen naar een andere gemeente, dan betaalt u het vastrecht tot en met de maand waarin u verhuist en de restafvalaanbiedingen tot en met de datum waarop u verhuist.
U kunt bezwaar maken als:
- uw naam ten onrechte op de aanslag staat
- het aantal afvalaanbiedingen volgens u niet juist is
- u een aanslag heeft ontvangen voor een verkeerde container
Op de achterkant van de aanslag ziet u hoe u bezwaar kunt maken.
U kunt kwijtschelding krijgen voor het vastrecht en € 20,15 voor de afvalaanbiedingen.
Er geldt een maximumbedrag voor kwijtschelding van afvalstoffenheffing. U kunt kwijtschelding krijgen voor het vastrecht en € 20,15 voor de afvalaanbiedingen. Is uw aanslag hoger dan dit bedrag omdat u meer restaanval heeft aangeboden? Dan moet u dit verschil betalen.
Meer informatie hierover kunt u ook vinden in de toelichting bij het aanvraagformulier voor kwijtschelding (pdf, 179 KB).
Heeft u schade aan uw container of is uw container verdwenen? Dan zijn de kosten hiervan voor uzelf, behalve als u kunt bewijzen dat het niet uw schuld was. Neem hierover contact op met ROVA, zie www.rova.nl/contact
U kunt een extra container voor restafval of PMD (plastic verpakkingen, metalen en drankenkartons) krijgen als uw huishouden uit 6 personen of meer bestaat.
Als u door medische oorzaken extra afval heeft, neem dan contact op met de gemeente voor de mogelijkheden.
U kunt een extra container voor GFT-afval (groente-, fruit- en tuinafval) krijgen als uw perceel groter is dan 500 m2.
U kunt een extra container aanvragen bij ROVA, zie www.rova.nl De kosten van het brengen van de extra container betaalt u aan ROVA.
De containers horen bij de woning. Laat deze dus leeg en schoon staan als u verhuist. Ook het afvalpasje hoort bij de woning.
Heeft u uw verhuizing gemeld bij de gemeente? Dan worden uw afvalinzamelingsgegevens automatisch overgezet naar uw nieuwe adres binnen de gemeente.
Bent u verhuisd en wilt u een grotere of kleinere container dan bij de woning staat? Dan kunt u binnen 3 maanden na de verhuizing gratis uw container(s) omwisselen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de klantenservice van de ROVA, zie www.rova.nl/contact
De kosten zijn € 1,55 per vuilniszak (met maximaal 40 liter restafval).