Huisnummer aanvragen

U kunt bij de gemeente een nieuw huisnummer aanvragen. Dit kunt u doen als u een nieuwe woning bouwt of als u uw eigen woning gaat splitsen. 

Als u een omgevingsvergunning krijgt, krijgt u automatisch een huisnummer en postcode toegekend. Controleer daarom eerst via de vergunningcheck van het Omgevingsloket of u een omgevingsvergunning moet aanvragen. U identificeert zich met uw DigiD-inlogcode. Bedrijven identificeren zich met eHerkenning.

U kunt een huisnummer online aanvragen bij de gemeente.

Huisnummer aanvragen

Benodigde stukken

Houd bij het aanvragen van een huisnummer de volgende gegevens bij de hand:

  • De oppervlakte van het pand
  • Situatietekening

Kosten

Als de aanvraag van een huisnummer is gekoppeld aan een omgevingsvergunning, worden er voor het aanvragen van een huisnummer geen extra kosten berekend. Een compleet overzicht van de kosten kunt u vinden in de legesverordening.

Het toegekend krijgen van een huisnummer heeft tot gevolg dat u de volgende belastingen gaat betalen:

  • aanslag onroerende zaak belastingen (ozb) eigendom en/of gebruik
  • rioolrecht
  • afvalstoffenheffingen
  • reinigingsrecht (alleen van toepassing voor bedrijven)

Heeft u vragen?

Heeft u hulp nodig bij uw melding of aanvraag? Of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0521.