Energietoeslag voor lage inkomens

Huishoudens met een laag inkomen krijgen 1 keer een geldbedrag om de hoge energieprijzen te compenseren. Met dit bedrag helpen we u bij het betalen van uw energierekeningen.

Wanneer komt u in aanmerking

  • U heeft een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm. U kunt controleren of uw inkomen hieronder valt op Inkomens- en vermogensgrenzen.  
  • U bent 18 jaar of ouder en woont in de gemeente Steenwijkerland.
  • U heeft een zelfstandige woning. Een zelfstandige woning is een woning met eigen ingang en eigen keuken en toilet.
  • Het energiecontract staat op uw naam.

Bent u student en komt u door de energieprijzen in financiële problemen? Neem dan contact met ons op.

Wanneer komt u niet voor de energietoeslag in aanmerking

  • U staat alleen met een postadres ingeschreven in onze gemeente.
  • U bent medebewoner en betaalt niet de energierekening.
  • U heeft een inkomen van meer dan 130% van de bijstandsnorm.
  • U bent jonger dan 27 jaar en krijgt studiefinanciering volgens de Wet studiefinanciering.
    • Bent u student en komt u door de energieprijzen in financiële problemen? Neem dan contact met ons op. 
  • U woont in een instelling voor beschermd of begeleid wonen.

Hoe hoog is de bijdrage

De energietoeslag is in totaal € 800,- per huishouden. Dit bedrag wordt 1 keer aan u betaald, om u te helpen bij het betalen van uw energierekeningen. Heeft u in januari 2022 al een voorschot van € 200,- gekregen? Dan heeft u nog recht op € 600,-. 

Wat moet u doen om de energietoeslag te krijgen

U hoeft niets te doen, als...

Krijgt u een uitkering of een minimaregeling van de gemeente? Dan hoeft u niets te doen. U heeft van ons al een brief gekregen over de energietoeslag. We betalen u de energietoeslag in 2 delen. Dat doen we in mei en uiterlijk 7 juli.

U moet de energietoeslag zelf aanvragen, als... 

Heeft u geen brief of betaling gekregen, maar voldoet u wel aan de voorwaarden? U kunt dan de energietoeslag zelf aanvragen via Gezondverzekerd.nl. Dit kan tot 1 november 2022. Volg de volgende stappen:

Stap 1: Energietoeslag aanvragen

 U kunt de energietoeslag online aanvragen.

Start 'Aanvraag energietoeslag' en vul een aantal vragen in om te kijken of u recht heeft op energietoeslag. Daarna logt u in met DigiD en vult u de overige vragen in
Als de aanvraag klaar is, krijgt u een bevestigingsmail met 2 bijlagen:

  1. Een bevestigingsbrief met daarin uw casenummer
  2. Bijlage met uitleg over het aanleveren van inkomensinformatie via de Ockto-app (pdf, 242 KB)
Stap 2: Aanleveren inkomensgegevens

Om uw aanvraag te kunnen beoordelen, hebben we uw inkomensgegevens nodig. U kunt deze informatie op 2 manieren met ons delen:

  1. U deelt deze gegevens via de Ockto-app en uw aanvraag wordt binnen 5 weken afgehandeld. Uw aanvraag wordt snel verwerkt, omdat alles via Gezondverzekerd.nl digitaal wordt gecontroleerd en afgehandeld.
  2. U stuurt de documenten online naar Gezondverzekerd.nl. Dus niet via de Ockto-app. Uw aanvraag wordt binnen 8 weken gecontroleerd en afgehandeld. Deze manier duurt langer, omdat we uw documenten dan zelf moeten controleren.

Let op: bent u een zelfstandige? Dan kunt u de gegevens alleen volgens stap 2 aanleveren. Meer informatie over aanvragen energietoeslag voor zelfstandigen.

1. Via Ockto-app

  • U kunt de Ockto-app downloaden via de App Store of via Google Play. Log in met uw DigiD en vul uw gegevens in. Bekijk ook de uitleg over de Ockto-app (pdf, 242 KB)
  • Ga naar onderzoek.gezondverzekerd.nl.
  • Vul uw casenummer in. Dit nummer staat in de bevestigingsbrief die u heeft gekregen via de mail nadat u zich heeft aangemeld.
  • Klik op 'Start aanleveren'.
  • U heeft uw DigiD nodig om uw inkomensgegevens aan te leveren. Zorg ervoor dat u mijn.overheid.nl geactiveerd heeft.
  • Bevestig dat u alle gegevens bij de hand heeft. Daarna kunt u verder met het aanleveren van uw gegevens.
  • Klik op 'Ik heb de Ockto-app'.
  • U ziet een QR-code die u kunt u scannen met uw telefoon. 
  • De Ockto-app start nu vanzelf op.
  • Volg de stappen in de app. Let op: U moet inloggen met uw DigiD.
  • Vergeet niet om ook van uw eventuele partner de gegevens aan te leveren via de Ockto-app. Uw partner moet ook inloggen met DigiD. 

2. Digitaal toesturen documenten naar gemeente

Lever uw gegevens online aan. U kunt zelf de informatie uploaden. U moet uw casenummer en geboortedatum invullen.

Hoe weet ik of mijn aanvraag is ontvangen

Zodra wij uw inkomensgegevens hebben ontvangen krijgt u een bevestigingsmail. Als we aanvullende informatie nodig hebben, laten we u dit weten. U hoort van ons of u de toeslag krijgt.

Vragen

Neem gerust contact met ons op als u vragen heeft of meer wilt weten. U kunt bellen met ons Klantcontactcentrum via telefoonnummer 14 0521. 

Hulp nodig bij het aanvragen van uw DigiD

Kom dan tijdens het gratis spreekuur naar uw bibliotheek in Steenwijk, Oldemarkt of Vollenhove. Bij het Informatiepunt Digitale Overheid kunt u terecht met vragen over het online contact met de overheid. Bij het DigiPunt met vragen over het gebruik van uw eigen computer, laptop, smartphone of e-reader. U kunt bij het Informatiepunt Digitale Overheid en bij het DigiPunt terecht op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip.
Op de agenda van de bibliotheek kunt u zien wanneer het spreekuur is.

Spreekuur energietoeslag

Heeft u vragen over de energietoeslag? Of wilt u weten of u in aanmerking komt voor de energietoeslag? Dan kunt u terecht bij het spreekuur in het gemeentehuis. Het spreekuur is op dinsdag en woensdag tussen 9.00 en 12.00 uur.

Hulp nodig

Wilt u graag hulp bij het aanvragen van de energietoeslag? Neem dan contact op met de Formulierenbrigade. Zij helpen u graag verder. U kunt een afspraak maken door te bellen met 0521 - 74 50 80 of te mailen naar info@sociaalwerkdekop.nl.