Gewijzigde openingstijd
Het gemeentehuis is op dinsdag 14 januari 2025 geopend tot 16.00 uur.
Het gemeentehuis is op dinsdag 14 januari 2025 geopend tot 16.00 uur.
Restauranteigenaar, bootverhuurder, museum of souvenirwinkel: iedereen doet zijn best om de aandacht te trekken van de bezoeker. In de praktijk betekent dit vaak drukke reclameborden en een grote hoeveelheid vlaggen. De meeste ondernemers geven aan dat hun bedrijf niet goed zichtbaar of vindbaar is. Door veel, grote en felgekleurde uitingen proberen ze daarom de aandacht van de toerist te trekken. Logisch, maar dat kan ook anders. Uit een inventarisatie onder een selectie van ondernemers blijkt dat er draagvlak is om meer eenheid te creëren. Als dat maar niet leidt tot eenheidsworst. Een eigen identiteit is belangrijk. Gieters Belang en Giethoorn Onderneemt zijn geïnformeerd over het traject.
In de Toekomstvisie Giethoorn staat dat we de kwaliteit van de leefomgeving willen verbeteren door het beperken van reclame-uitingen. Om te kijken wat daarvoor moet gebeuren heeft de gemeente foto’s gemaakt van alle reclame-uitingen in het beschermd dorpsgezicht van Giethoorn en aan de Beulakerweg. Daarna zijn er gesprekken gevoerd met een aantal ondernemers aan het Binnenpad en de Beulakerweg. Het gesprek ging over de reclame-uitingen in Giethoorn, de regels voor het reclamebeleid en de eigen reclame-uitingen. Ook is gevraagd of ondernemers ideeën of tips hebben hoe de reclame in Giethoorn op een meer authentieke en rustieke manier ingevuld kan worden. De gesprekken zijn positief ervaren.
Om tot een mooie en passende vorm van reclame te komen is Marketing Oost uitgenodigd om op basis van de gevoerde gesprekken met de ondernemers een advies voor invulling van de reclame te geven. Daarna maakt een reclamebureau concrete voorstellen. Een aantal ondernemers heeft aangeboden om als voorloper mee te willen denken en werken. We nodigen hen als klankbordgroep uit. Ook geven een paar bedrijven aan dat zij hun reclame-uitingen willen verwijderen en als voorbeeld willen dienen voor een mogelijk nieuw reclame concept.
We willen samen met de ondernemers tot een gedragen oplossing te komen. Het is niet een vrijblijvend proces/traject. We gaan voor vernieuwing en kwaliteitsverbetering en willen daarmee handhaving voorkomen. Het Reclamebeleid (pdf, 2,0 MB) is onderdeel van de toekomstvisie Giethoorn.
Het reclamebedrijf en de voorlopers denken meer rust te kunnen creëren in Giethoorn door:
Afgelopen jaren zien we dat de reclame-uitingen in Giethoorn toenemen. En in de werkgroep toekomstvisie Giethoorn werd ook de vraag gesteld: hoe zien we Giethoorn het liefst? Natuurlijk willen ondernemers hun activiteiten onder de aandacht brengen, maar dan wel aan de hand van het reclamebeleid en in het licht van de visie Giethoorn.
Maart - oktober 2022
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met projectleider Herman Pieter Klaster. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 14 0521 of per mail via herman.pieter.klaster@steenwijkerland.nl.
Volg ons