Vragen/opmerkingen en reacties april 2024
Op deze pagina vindt u een samenvatting van de vragen/opmerkingen die gemaakt zijn tijdens de inloopavond Steenwijkerdiep op 24 april 2024 en onze reacties daarop.
De gemeente Steenwijkerland en de betrokken partijen hebben inmiddels een schetsontwerp gepresenteerd voor de inrichting van het Gedempte Steenwijkerdiep/ Tukseweg.
Bono Traffics heeft op de inloop een ontwerp gepresenteerd, inclusief 2 oplossingsvarianten (A en B) om Steenwijkerdiep en binnenstad Steenwijk beter de verbinden bij oversteek Paardenmarkt/Kornputsingel en Woldpromenade.
Waar gaat pinautomaat heen?
Hierover overleggen we met de exploitant.
Uitbreiding Lidl werd door verschillende bewoners genoemd: Jammer dat deze verdere uitbreiding nog dichter bij Torenlanden komt. Nu al geluidsoverlast bij laden lossen, dit komt nog dichter tegen de bewoners aan te liggen. Vrachtwagens met koeling staan er vaak al vanaf 04.00 uur te wachten tot laden lossen.
Het laden en lossen wordt overdekt, hierdoor wordt de geluidsoverlast beperkt. Door uitbreiding van de magazijncapaciteit kunnen er grotere vrachten worden bezorgd. Daarmee vermindert het aantal leveringsmomenten. We wijzen Lidl op de overlast van wachtende vrachtwagens.
Bewoner Nic. ter Maethstraat meldt dat LIDL al verdere biedingen doet op woningen in de Nic. ter Maethstraat. Bewoner is bang dat uitbreiding voor toename van overlast en vrachtverkeer in wijk.
Lidl heeft aangegeven dat er geen sprake is van onderhandelingen over aankoop van woningen.
Op dit moment zorgt vrachtverkeer voor vibratie / schokken in de huizen bij Tukseweg 66, 68, 70 en overzijde 31. Kan de bodem onder de toekomstige rotonde worden versterkt / verzwaard zodat het vele vrachtverkeer niet tot toename overlast zorgt.
Dit is een aandachtspunt bij de verdere uitwerking van de plannen.
Duidelijkheid over de toegang tot eigen perceel Tukseweg 31 / 33 meenemen in tekening.
We nemen dit mee in de verdere uitwerking van de plannen.
Besturen ‘Kophavens’ en ‘VVE Neptunus’ willen graag aangeschreven worden als er informatie is, of een uitnodiging voor een bijeenkomst bijv.
Staat genoteerd.
Wie is nu contactpersoon havens?
Contactpersoon is M. Dozeman.
Bloembakken in de passantenhaven.
Vanwege onderhoud is er een voorkeur voor toepassen van structureel groen.
Kan er een 3D-aanzicht komen van de kijk op de Lidl en het parkeerterrein, vanuit de achtertuinen aan de Tuttelstraat?
Dit verzoek is aan Lidl voorgelegd.
Zoveel laden en lossen van vrachtwagens geeft een probleem aan de weg en wijk.
In de gekozen oplossingen vindt het laden en lossen voor de supermarkten plaats op eigen terrein en wordt de doorstroming van het overige verkeer niet gehinderd.
De ongewenste situatie rond de Paardenmarkt/Woldpoort veroorzaakt lange wachtrijen waarbij fietsers zigzaggend proberen het stilstaande verkeer te passeren wat de veiligheid niet ten goede komt.
In het onderzoek en de ontwerpen wordt hier rekening mee gehouden.
Hoe is de toegankelijkheid geregeld in relatie tot het Verdrag Handicap en dementievriendelijk Steenwijk?
Het ontwerp wordt voor advies voorgelegd aan de Gehandicaptenraad Steenwijkerland.
Openbaar Vervoer: waarborgen dat de halte blijft, zodat (oudere) bewoners uit andere kernen kunnen blijven komen.
De huidige bushaltes blijven behouden.
Van de beoogde ontwikkeling aan het Gedempte Steenwijkerdiep mag verwacht worden dat dit een forse aanzuigende werking heeft van verkeersstromen welke in goede banen geleid moet worden en waarbij verkeersoverlast voor de omgeving vermeden dient te worden.
De verkeersstromen zijn geanalyseerd door de bovengrens van de prognoses mee te nemen. Hierbij komt uit simulaties naar voren dat er niet meer stremmingen komen. En dat een inpassing van een rotonde en toepassing van uitritconstructies de overlast verminderen en doorstroming verbeteren.
Er is rond de Paardenmarkt/Woldpoort/Woldpromenade een ongewenste verkeersituatie ontstaan mede door af te wijken van de landelijk geldende regels uit de Wegenverkeerswet (Wvw) en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (Rvv).
Dit gebied heeft nadrukkelijke aandacht binnen de opdracht naar Bono Traffics. Daarvan zijn 2 concepten gepresenteerd.
Door de ongewenste situatie rond de Paardenmarkt/Woldpoort is er een grote toename van ‘sluipverkeer’ in de Egbert Hiddingstraat en de Nicolaas ter Maethstraat (wijk Torenlanden).
We hebben hier geen representatieve data over. De ontwikkelingen zoals gepresenteerd tijdens de inloopavond zijn onderdeel van een integrale aanpak van het hele gebied. Het huidige ontwerp neemt dit mee en ontmoedigt sluipverkeer.
Situatie Neerwoldstraat richting Paardenmarkt/Steenwijkerdiep etc. Hier gaat auto/vrachtverkeer over een wandelgebied heen. Ook wordt daar veel gefietst door de onveilig ervaren situatie van de Steenwijkerdiep/ Paardenmarkt richting de stad. Op sommige momenten is het een waar tumult tussen wie gaat voor wie en langs wie. Vrachtwagens, auto’s, fietsers, voetgangers etc., alle soorten van mobiliteit vindt daar soms tegelijk plaats en is het laveren tussen en langs elkaar heen. Ons inziens zou de Neerwoldstraat moeten worden afgesloten ter hoogte van Vrijthof en het verkeer via Vrijthof langs de zijkant van de kerk moeten worden geleid. Bevoorradingsverkeer (minimaal op het laatste stukje Neerwoldstraat) zou dan klein stukje achteruit moeten rijden na het lossen van de goederen. Auto’s kunnen ook op deze manier (via Vrijthof) alle richtingen uit. Zo kunnen voetgangers zonder gevaar om achterop te worden gereden door auto en/of vrachtverkeer het wandelgebied Woldpromenade en deel Neerwoldstraat richting stad op en af.
De situatie Neerwoldstraat wordt meegenomen. Er worden al maatregelen getroffen bij de toegang bij de Goeman Borgesiusstraat. Hier wordt een verbeterde pleinfunctie gecreëerd die leidt tot een vermindering van de verkeersstromen door de Neerwoldstraat. We werken aan een nieuwe stadsvisie waar dit wordt meegenomen.
Fietssituatie/mogelijkheden Tukseweg vanaf hoek Woldstate tot de Lidl. En de situatie vanaf Steenwijkerdiep richting de stad. Wij blijven van mening dat volwaardige fietsstroken hier een must zijn. Veel scholieren, winkelende mensen/fietsers en passanten vanuit de haven gaan over het Steenwijkerdiep richting de winkels en binnenstad. Ook menen wij dat voorkeur geven/bieden aan de wandelaars en fietsers strookt met de mobiliteitsvisie van de gemeente. Ook de verkeerspsycholoog heeft daarover het volgende gezegd. “Indien gekozen wordt voor het toestaan van een hogere intensiteit dan gelden de volgende adviezen. Als de verwachte verkeersintensiteiten niet afgewikkeld kunnen worden op een gelijkwaardig kruispunt, dan adviseren wij het schetsontwerp van Roelofs aan te passen ten behoeve van de veiligheid van de fietser. Het huidige ontwerp leidt door de middengeleider tot hogere snelheden, maar dit gaat niet gepaard met significant meer ruimte voor de fietser. Daarom adviseren wij om volwaardige fietsstroken in te passen. Verder adviseren wij om bij de fiets- en voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de Neerwoldstraat een duidelijke overgang van regime te realiseren, waardoor autoverkeer daar overstekende fietsers verwacht”.
Met het voorstel van Bono Traffics om een extra rotonde / c.q. keervoorziening te maken bij de overgang van de Tukseweg / Kornputsingel ontstaat een andere situatie op dit verkeersknooppunt. Afwaardering van de Neerwoldstraat, waarbij er slechts sprake is van bestemmingsverkeer, zorgt voor minder verkeer. Achteruitrijden van vrachtverkeer in de Neerwoldstraat is niet gewenst vanwege de beperkte ruimte. Dit komt de veiligheid van, met name fietsers, niet ten goede. De inrichting van dit deel van het gebied vergt nader onderzoek en uitwerking.
Naar aanleiding van het bestuderen van eerdere rapportages, suggesties en opmerkingen adviseert Bono Traffics voor de inrichting van de Tukseweg toepassing van het inrichtingsprincipe volgens GOW 30 (GebiedsOntsluitingsWeg met 30 km/uur). In dit principe worden geen fietsstroken toegepast. De ervaring leert dat het toepassen van fietsstroken juist leidt tot hogere snelheden waardoor de veiligheid juist wordt beperkt.
De advisering van de verkeerspsycholoog was gebaseerd op een ontwerp van Roelofs waarbij er sprake was van een aantal andere uitgangspunten (o.a. de mogelijkheid van inrijden ter hoogte van ‘t Veerhuys en meerdere inritten vanaf de Tukseweg naar de parkeerplaatsen van Aldi en Lidl). Het voorstel van Bono Traffics anticipeert op de uitkomsten van het onderzoek en wijkt daarom behoorlijk af van het ontwerp van Roelofs, o.a. door het toepassen van een rotonde waardoor de toegang naar de parkeerplaatsen van Aldi en Lidl wijzigt en de toepassing van inritten ter hoogte van de M. Kiersstraat en de uitrit vanaf het Gedempte Steenwijkerdiep ter hoogte van ’t Veerhuys. Daardoor ontstaat er een voorrangssituatie voor verkeer op de Tukseweg waardoor de doorstroming en veiligheid wordt verhoogd.
Er is een verkeerscirculatieplan opgesteld waarin wordt geanticipeerd op meerdere ontwikkelingen in en rondom Steenwijk, waarvan de ontwikkelingen rondom het Steenwijkerdiep onderdeel vormen. Uitvoering van het voorstel vraagt enorme investeringen en is vooral iets van “de lange adem”. Bij de realisatie van een verkeerscirculatieplan is er sprake van een grote mate van afhankelijkheid van meerdere externe ontwikkelingen die bovendien onzeker zijn.
Hoe wordt er bij plaatsing wybertje/wegscheiding gestrooid in de Tuttelstraat.
Dit vormt een aandachtspunt bij de verdere uitwerking van de plannen.
Er wordt te hard gereden op de Tukseweg. Inpassen van vertragende maatregelen (rotonde aan westkant en variant A of B aan oostkant) zijn welkom ontvangen. Er worden nog steeds zorgen geuit over de snelheid tussen deze twee punten. Kan er evt. nog een extra vertragende maatregel (drempel) worden aangelegd?
We onderzoeken of de geplande overgang (zebrapad) verhoogd kan worden aangelegd om daarmee tevens de snelheid te remmen.
De plannen zijn voor fietsers nog steeds niet echt een verbetering. Hoekpunt stoepverbreding Woldpoort is zwakte bod , maak weg breder. Bij variant B: wanneer doorstroom en voorrangsituatie verandert ter hoogte van Woldpoort: komend vanuit Oost. Hoe veilig het Steenwijkerdiep op te draaien? Je zal de weg nog steeds moeten oversteken.
De beschikbare ruimte ter plaatse is beperkt. Door het toepassen van trottoirbanden met een afgeschuinde rand wordt de fietser de mogelijkheid geboden om op een eenvoudige en veilige manier het trottoir op te rijden.
Klopt, dit is niet eenvoudig op te lossen en vraagt alertheid van de fietsers.
Kan Goeman Borgesiusstraat worden afgewaardeerd en andere aanrij-routes worden gestimuleerd.
De Goeman Borgesiusstraat is een belangrijke (ontsluitings-)weg. Afwaardering zal leiden tot een verkeerstoename op andere weggedeelten.
Grotere rotonde/ lus-inrichting rondom het P terrein AH.
Dit is geen onderdeel van de plannen.
De hoek op Steenwijkerdiep bij het gebouw van de voormalige Welkoop is voor verkeer (fietsers en auto’s) een onoverzichtelijke. Het gebouw ontneemt de verkeersdeelnemer die het Diep verlaat richting Tukseweg het zicht door de bocht. Aanrijdend verkeer vanaf de Tukseweg ziet ook niets en moet ook een weg van rechts voorrang verlenen.
Met de sloop van het voormalige Welkooppand verbetert deze situatie.
De rotonde/ovaal Tukseweg-Mr. H. Tuttelstraat-Steenwijkerdiep lost veel van de actuele problemen op: snelheid van 50 naar 30, onoverzichtelijkheid voor auto en fietser, mijden zebrapad, ontsluiting Lidl-parkeerplaats en wachttijden vanaf het Steenwijkerdiep.
Opmerking genoteerd.
Aan- en afvoer goederen met vrachtverkeer heeft aandacht nodig. Structureel verkeer (bijvoorbeeld firma Kruider, Tabakspeciaalzaak De Rokerije) en incidenteel vrachtverkeer (overige winkeliers) is een gegeven waar in de plannen rekening mee moet worden gehouden door een verbinding met de uitrit Gedempte Turfhaven te maken.
Dit wordt in het ontwerp verwerkt.
In de plannen is tussen ‘Gouden Engel’ en ‘Veerhuis’ rekening gehouden met het vrachtverkeer vanaf de Gedempte Turfhaven. Met de status ´uitrit’ kan men de Tukseweg bereiken. Het centrum langs de Tukseweg verlaten heeft volgen ons de voorkeur. Maak daar de fysieke situatie geschikt voor.
De voorkeursrichting voor vertrekkend vrachtverkeer is langs de Tukseweg (in de richting van Tuk). In het ontwerp wordt hier rekening mee gehouden.
De gepresenteerde plannen 1 en 2 hebben bij ons geleid tot de mening dat we ze moeten samenvoegen voor een optimaal resultaat. Doorstroming Tukseweg-Woldpoort (voorrang) en keerfunctie (rotonde/ovaal met extra aandacht voor fiets en voetganger) zullen leiden tot minder verstopping, minder verkeer op de Tukseweg en verhoogde veiligheid voor fietser en voetganger.
Deze suggestie wordt in de verdere uitwerking van de plannen meegenomen.
Het afsluiten van het Diep aan de centrumzijde voor consumentenverkeer (auto’s) is volgens ons een ‘gewaagde’ ingreep en met onder punt 5 (gepresenteerde plannen 1 en 2)) aangegeven mogelijkheden minder noodzakelijk i.v.m. de huidige verstoppingen Woldstraat. In stand houden van de mogelijkheid tot inrijden naar het Diep ontlast de Tukseweg (gewenst in smalste sector).
Dit wordt betrokken in de verdere planvorming.
De fietsroute door de Neerwoldstraat spreekt ons aan. Veiligheid en bereikbaarheid voor fietsers uit Oostermeenthe, Woldmeenthe, de oostzijde van centrum en Kallenkote/Meppelerweg wordt verbeterd.
Dit wordt in de uitwerking van de plannen meegenomen.
Er werd (en passant) opgemerkt dat er in het gemeentehuis gewerkt wordt aan een verkeerscirculatieplan. Daar zou in het gepresenteerde plan voor het Diep al rekening mee moeten worden gehouden! Wat is de status van dat circulatieplan? Wat zijn de consequenties voor het gebied Steenwijkerdiep? Blijft deze kant van het centrum voor alle burgers makkelijk bereikbaar?
Er is een verkeerscirculatieplan opgesteld waarin wordt geanticipeerd op meerdere ontwikkelingen in en rondom Steenwijk, waarvan de ontwikkelingen rondom het Steenwijkerdiep onderdeel vormen. Uitvoering van het voorstel vraagt enorme investeringen en is vooral iets van “de lange adem”. Bij de realisatie van een verkeerscirculatieplan is er sprake van een grote mate van afhankelijkheid van meerdere externe ontwikkelingen die bovendien onzeker zijn.
Is het mogelijk om de verkeersonveilige situatie Tukseweg-Meester Zigher ter Steghestraat bij de Dolderbrug bij het huidige project te betrekken? Er is daar aantoonbaar behoefte aan een andere inrichting.
Dit kruispunt vormt geen onderdeel van het project “Herontwikkeling Gedempte Steenwijkerdiep”, maar is als knelpunt bekend.
Auto’s met trailers rijden veel over zuidkant Steenwijkerdiep. Zorg ervoor dat dit veilig is en past.
Heeft aandacht.
Het laden en lossen van de Lidl is te dicht naar de woonwijk.
Het laden en lossen van Lidl vindt plaats in een (inpandig) laaddock. Dit een betere oplossing dan in de huidige situatie.
De parkeerplaatsen langs M. Kiersstraat zijn nu grond van de gemeente, hou dit zo!
Deze parkeerplaatsen blijven eigendom van gemeente.
De Lidl komt te ver naar de weg. De vrachtwagens rijden nu door de woonwijk (door de TomTom/navigatie). Door laden en lossen te verplaatsen naar andere zijde Lidl voorkomt men deze situaties.
Vrachtverkeer maakt bij voorkeur gebruik van de Tukseweg / M. Kiersstraat. Het is niet te voorkomen dat er gebruik wordt gemaakt van routeadvisering door navigatiesystemen.
De Tukseweg is een zwakke weg door de historie, de ondergrond kan al het verkeer en vrachtverkeer niet aan!
Waar mogelijk passen we de fundering van de weg aan.
Voorkeur voor variant Oversteekplein maar denk aan bezorgfietsen komend vanuit de stad.
Dit is een aandachtspunt bij de fysieke inrichting. Het toevoegen van inrichtingselementen, zoals groen, zorgt voor het sturen van de fietsers.
Variant A met rotonde is een mooie variant.
Opmerking genoteerd.
Variant B (twee rotondes) heeft mijn voorkeur.
Opmerking genoteerd.
Kan de groenstrook tegen het hek tegen de achtertuinen van de Tuttelstraat behouden blijven?
De inrichting van het parkeerterrein van Lidl moet nog verder worden uitgewerkt. De uitvoering van schuttingen is als bestaand, met aandacht voor een groene aankleding.