Gewijzigde openingstijd
Het gemeentehuis is op maandag 9 juni (tweede pinksterdag) gesloten.
Het gemeentehuis is op maandag 9 juni (tweede pinksterdag) gesloten.
Op deze pagina houden we u op de hoogte van de plannen en laatste ontwikkelingen over het station in Steenwijk. We streven naar een stationsomgeving waar het prettig en aantrekkelijk is voor reizigers en omwonenden.
Station Steenwijk krijgt een opfrisbeurt en functies die passen bij een intercitystation. Denk onder andere aan goede wachtvoorzieningen, een uitgiftepunt voor duurzaam vervoer, prettige verlichting, een pakketkluis en de mogelijkheden om een kop koffie en een broodje te halen. Ook het voorplein krijgt een opfrisbeurt met een mooie groenvoorziening die aansluit bij onze Nationale Parken.
Door deze nieuwe inrichting ontstaat er weer een knooppunt waar reisgemak en sfeer goed samengaan. Bezoekers kunnen hier gemakkelijk overstappen op vormen van duurzaam vervoer (bijvoorbeeld een elektrische fiets) en krijgen informatie over wat er in de omgeving te doen is. Uiteraard over de prachtige Vestingstad Steenwijk met de historische binnenstad waar je vanaf het station zo naartoe kunt lopen. Maar ook over het Nationaal Park Weerribben-Wieden, Giethoorn, de Koloniën van Weldadigheid en de Zuiderzeestadjes zoals Blokzijl en Vollenhove. Ook de Nationale Parken Dwingelderveld en Drents-Friese Wold zijn vanaf het station goed bereikbaar.
Voor omwonenden en reizigers creëren wij weer een veilige en aangename omgeving. Het station wordt weer het visitekaartje én de poort tot ons toeristische achterland. Maar eerst brengen we de basis op orde.
Indruk van de voorkant van station Steenwijk:
Wat hebben we tot nu toe gedaan? Er is een enquête gehouden en er zijn informatiebijeenkomsten geweest. De inbreng van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden hebben geleid tot een ambitiedocument. Met de presentatie van deze plannen zijn bij de klankbordgroep, de raad en andere betrokken partijen verwachtingen ontstaan. Door de onzekerheid over de impact van de langetermijnplannen voor de spoorzone op het stationsgebied gaan deze plannen niet in de voorgestelde vorm door. Door de woningbouwopgave is de koers iets gewijzigd. Het stationsgebied is een mogelijke locatie voor woningbouw. We gaan hiervoor een integrale visie maken. Uiteraard worden omwonenden, ondernemers en belanghebbenden hierover geïnformeerd.
Maar we zitten niet stil. Tot het nieuwe plan voor de lange termijn is gemaakt, gaan we aan de slag voor de korte termijn. We gaan het stationsgebouw en het voorterrein aanpakken. We willen het graag schoon, heel en veilig maken. De basis op orde brengen. Dit doen we door ‘no regret’ maatregelen uit te voeren. Dit betekent dat we aanpassingen gaan doen, die we ook weer kunnen meenemen in het plan voor de lange termijn.
Samen met NS zijn we medio 2024 aan de slag gegaan met het stationsgebouw en het voorterrein. De basis is nu op orde. En dan bedoelen we de binnen- en buitenkant van het stationsgebouw en het voorterrein. Architect Arjon Ringerwöle van AR|chitectuur uit Steenwijk heeft een ontwerp gemaakt van het pand. De werkzaamheden aan de buitenzijde van het pand zijn afgerond, het voorterrein is vrijwel klaar en ingericht. In het pand werkt de Regionale Praktijk Academie met onder meer studenten aan de inrichting en installatie.
Onderwerpen waar nu nog aan gewerkt wordt:
Voor de langere termijn werken we aan een ambitiedocument. Grote aanpassingen of verbeteringen buiten het stationsgebouw en het voorterrein worden hierin meegenomen. Er wordt gestart met het opstellen van een ambitiedocument voor de hele Spoorzone. Dit doen we met gebiedspartners, om samen te komen tot een gedeelde ambitie inclusief een ontwikkelstrategie. Het streven is dat het voorstel voor de hele Spoorzone voor het einde van 2025 voor besluitvorming bij de gemeenteraad ligt. Omwonenden en inwoners informeren we over de aanpak en voortgang.
Fietsparkeren krijgt specifieke aandacht, want op dit moment is het een rommeltje.
De wens is om de stallingen te gaan clusteren, de dubbellaag te verwijderen en de toegang te vereenvoudigen met duidelijke looproutes voor de reiziger.
De gemeente heeft een goedkeuring op de ambitieschets gekregen van aandeelhouders NS & Prorail.
De komende tijd maken we met een ingenieursbureau een gedetailleerd ontwerp.
De afgelopen jaren worden er structureel fietsen en scooters buiten de daarvoor bestemde rekken of vakken geplaatst. Met name onder de loopbrug staat het regelmatig helemaal vol. Dit zorgt voor hinder voor reizigers, voetgangers, mindervaliden en hulpdiensten, en leidt tot een rommelig straatbeeld.
Sinds februari heeft de gemeente acties ondernomen om foutief fietsparkeren aan te pakken. Zo zijn er al meer dan 150 zogeheten wees- en wrakfietsen eerst gelabeld en na termijn verwijderd. Dit doen we volgens de Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL) artikel 11:10. Hierover kunt u meer lezen op de website Overheid.nl. Hierdoor is meer ruimte in de rekken ontstaan, wat reizigers stimuleert om ook daadwerkelijk in de rekken te kunnen parkeren. We gaan de komende tijd door met het labelen.
Iedere fiets is gedocumenteerd. U kunt ze terugvinden op de website Verlorenofgevonden.nl.
In eerste week van juni 2025 wijzen handhavers reizigers die hun fiets of scooter foutief parkeren hier actief op. Vanaf de tweede week delen ze boetes uit. Een boete voor het foutief parkeren van een fiets of scooter bedraagt 120 euro.
Met het team handhaving is afgesproken dat we regelmatig terugkomen.
De gemeente roept reizigers op om hun fiets of scooter altijd te parkeren in de daarvoor bestemde voorzieningen. Deze vindt u aan zowel de voor- als achterkant van het station.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact op met Linda de Graaf via e-mail linda.de.graaf@steenwijkerland.nl of telefoonnummer 14 0521.
Wilt u op de hoogte blijven van het nieuws over het station in Steenwijk? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden nieuwsbrief Station Steenwijk
Daarnaast praten we u via deze webpagina bij over de stand van zaken. Nieuws over het stationsgebied delen we ook in de Steenwijker Courant huis-aan-huis.
Werkzaamheden in het pand lopen naar verwachting door tot en met augustus 2025. Het station blijft tijdens de werkzaamheden natuurlijk in gebruik. Maar reizigers en inwoners gaan wel zien en merken dat er gewerkt wordt. Hieronder leest u wat dit voor u betekent.
Er worden materialen aan- en afgevoerd, dus er is bedrijvigheid. Vrachtwagens halen sloopmateriaal op en brengen nieuwe materialen voor de verbouwing. We proberen de overlast hiervan zoveel mogelijk te beperken, maar we kunnen het niet voorkomen. Het laden en lossen van materialen gebeurt zoveel mogelijk aan de achterkant van het stationsgebouw. Dus bij de toegang aan de linkerkant van het station bij de slagboom. Dit wordt ook de ingang voor het bouwpersoneel.
Er wordt gewerkt tussen 7.00 en 17.00 uur.
De parkeerplaatsen direct voor het station zijn weer vrijgegeven. Deze zijn in de afbeelding hieronder gemarkeerd met een rood kruis. De 2 parkeerplaatsen schuin links, gemarkeerd met een blauw kruis, komen te vervallen en hier komen tijdelijk de deelfietsen te staan. Naar verwachting worden deze in de loop van augustus 2025 verplaatst naar de zijkant van de overdekte fietsenstalling.
Ja, het stationsgebouw blijft bereikbaar. We informeren u over de werkzaamheden en wat dit voor u en de omgeving betekent.
De Regionale Praktijk Academie (RPA) verhuist op 1 september 2025 naar het stationsgebouw van Steenwijk. Wethouder Bram Harmsma en RPA-voorzitter Falco Bruinsma hebben op woensdag 20 november 2024 het huurcontract getekend.
Begin september 2025 gaat de RPA van start. Via deze website en de nieuwsbrief wordt u op de hoogte gehouden van een officieel openingsmoment.
Dit plan beperkt zich tot het gebouw en het voorterrein. Wegen en parkeren zijn opgenomen in de langetermijnplannen.
Nee, dat valt buiten dit project.
De nieuwe inrichting van het station in Steenwijk wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel.
Volg ons