Gewijzigde openingstijd
Het gemeentehuis is op maandag 15 december tot 16.00 uur geopend.
Gewijzigde openingstijd
Het gemeentehuis is op maandag 15 december tot 16.00 uur geopend.
Als een verhuurder zich niet aan de regels houdt, kunt u dit melden bij het meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag. Dat kan ook als u nog niet huurt maar op zoek bent naar een huurwoning. Want verhuurders moeten goed verhuren en zich netjes gedragen.
Verhuurders mogen bijvoorbeeld niet discrimineren of huurders intimideren. Ook mag een huurder niet te veel huur betalen. En een huurder moet weten hoe hoog de servicekosten zijn. Ook dat bedrag mag niet te hoog zijn.
Huurt u bij een particuliere verhuurder? Dan kunt u de volgende zaken kunt u melden bij het Huurteam.
Een verhuurder mag een huurder niet weigeren op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke voorkeur, huidskleur, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid.
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren. Bijvoorbeeld dreigen met het opzeggen van het huurcontract. Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.
Sinds 1 juli 2023 mogen verhuurders een waarborgsom vragen van maximaal 2 maanden de kale (aanvangs)huurprijs. Is het contract vóór 1 juli 2023 afgesloten, dan is het maximaal 3 maanden.
Een huurcontract moet altijd op papier staan. Zo is duidelijk wat er is afgesproken. Op het contract moet een handtekening staan van de huurder en de verhuurder. Huurcontracten die zijn afgesloten vóór 1 juli 2023 en die niet op papier staan, hoeft de verhuurder niet alsnog op papier te zetten.
De servicekosten moeten eerlijk zijn. Een verhuurder mag alleen servicekosten in rekening brengen die in de wet staan. Bijvoorbeeld:
De verhuurder moet ieder jaar een afrekening van de servicekosten naar de huurder sturen. Daarin staat precies welke kosten deze in rekening brengt.
De verhuurder moet een huurder altijd goed informeren over verschillende zaken:
Als een verhuurbemiddelaar een woning verhuurt in opdracht van een verhuurder, mag hij de huurder niet vragen om bemiddelingskosten.
Er zijn landelijke regels voor hoe hoog de huur voor een woning mag zijn. De maximale huurprijs wordt berekend met een puntensysteem (het woningwaarderingsstelsel). Deze huurprijs kunt u berekenen via de huurprijscheck van de huurcommissie. De verhuurder heeft ook een informatieplicht om de juiste gegevens aan te leveren voor het woningwaarderingsstelsel.
De Rijksoverheid bepaalt elk jaar het percentage voor de huurverhoging. Deze informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid. De huurverhoging mag niet hoger zijn dan deze percentages.
Voor arbeidsmigranten geldt daarnaast dat zij een melding kunnen doen als het huurcontract en het arbeidscontract niet van elkaar gescheiden zijn. Ook kunnen zij een melding doen als de rechten en plichten niet in een taal zijn geschreven die de arbeidsmigrant begrijpt.
Wilt u een melding doen? Dat kan via de website van het Huurteam.
Huurt u een woning van een corporatie en heeft u een klacht? Neem dan contact op met deze corporatie.
Mocht u er niet uit komen met uw corporatie? Dan kunt u verdere stappen nemen door contact op te nemen met de geschillen- of huurcommissie.
Komt uw verhuurder de uitspraak van de geschillen- of huurcommissie niet na? Dan kunt u bij ons een verzoek tot handhaving indienen.
Volg ons