Meldpunt ongewenst verhuurgedrag
Als een verhuurder zich niet aan de regels houdt, kunt u dit melden bij het meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag. Dat kan ook als u nog niet huurt maar op zoek bent naar een huurwoning. Want verhuurders moeten goed verhuren en zich netjes gedragen.
Verhuurders mogen bijvoorbeeld niet discrimineren of huurders intimideren. Ook mag een huurder niet te veel huur betalen. En een huurder moet weten hoe hoog de servicekosten zijn. Ook dat bedrag mag niet te hoog zijn.
Wat u kunt melden bij het meldpunt
De volgende zaken kunt u melden bij het Meldpunt Goed Verhuren.
Woondiscriminatie
Een verhuurder mag een huurder niet weigeren op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke voorkeur, huidskleur, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid.
Intimidatie
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren. Bijvoorbeeld dreigen met het opzeggen van het huurcontract. Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.
3 maanden borg of meer
Sinds 1 juli 2023 mogen verhuurders een waarborgsom vragen van maximaal 2 maanden de kale (aanvangs)huurprijs. Is het contract vóór 1 juli 2023 afgesloten, dan is het maximaal 3 maanden.
Geen huurcontract op papier
Een huurcontract moet altijd op papier staan. Zo is duidelijk wat er is afgesproken. Op het contract moet een handtekening staan van de huurder en de verhuurder. Huurcontracten die zijn afgesloten vóór 1 juli 2023 en die niet op papier staan, hoeft de verhuurder niet alsnog op papier te zetten.
Geen eerlijke servicekosten
De servicekosten moeten eerlijk zijn. Een verhuurder mag alleen servicekosten in rekening brengen die in de wet staan. Bijvoorbeeld:
- kosten voor gas, water, elektra of voor de individuele meter;
- kosten voor het gebruik van de meubels die in de woning staan;
- schoonmaakkosten van gemeenschappelijke ruimtes.
De verhuurder moet ieder jaar een afrekening van de servicekosten naar de huurder sturen. Daarin staat precies welke kosten deze in rekening brengt.
Geen informatie over rechten en plichten als huurder
De verhuurder moet een huurder altijd goed informeren over verschillende zaken:
- de rechten en plichten die niet in het huurcontract staan;
- hoe hoog de borg is en wanneer de huurder die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
- contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken;
- informatie over het meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag;
- een compleet overzicht van de kosten die de verhuurder als servicekosten rekent.
Bemiddelingskosten
Als een verhuurbemiddelaar een woning verhuurt in opdracht van een verhuurder, mag hij de huurder niet vragen om bemiddelingskosten.
Te hoge huurprijs
Er zijn landelijke regels voor hoe hoog de huur voor een woning mag zijn. De maximale huurprijs wordt berekend met een puntensysteem (het woningwaarderingsstelsel). Deze huurprijs kunt u berekenen via de huurprijscheck van de huurcommissie. De verhuurder heeft ook een informatieplicht om de juiste gegevens aan te leveren voor het woningwaarderingsstelsel.
Te hoge huurverhoging
De Rijksoverheid bepaalt elk jaar het percentage voor de huurverhoging. Deze informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid. De huurverhoging mag niet hoger zijn dan deze percentages.
Voor arbeidsmigranten
Voor arbeidsmigranten geldt daarnaast dat zij een melding kunnen doen als het huurcontract en het arbeidscontract niet van elkaar gescheiden zijn. Ook kunnen zij een melding doen als de rechten en plichten niet in een taal zijn geschreven die de arbeidsmigrant begrijpt.
Melding doen
Wilt u een melding doen? Dat kan via de website van het Meldpunt Goed Verhuren.
Volg ons