Bezwaar maken, hoe werkt het?

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente. Dit doet u binnen 6 weken nadat het besluit is verzonden. U kunt online bezwaar maken.

Bezwaar maken

Bezwaar maken betekent dat u laat weten waarom u het niet eens bent met een besluit. U doet dat in een bezwaarschrift.

U kunt bezwaar maken tegen een besluit van:

  • het college van burgemeester en wethouders
  • de gemeenteraad
  • de burgemeester

Bijvoorbeeld over een vergunning, subsidie of verkeersbesluit.

Hoelang u bezwaar kunt maken

U heeft 6 weken de tijd om uw bezwaarschrift in te dienen, gerekend vanaf de datum waarop het besluit is verzonden. Bent u te laat? Dan wordt uw bezwaar inhoudelijk niet behandeld. Is uw bezwaarschrift nog niet compleet? Dan krijgt u nog de mogelijkheid om het aan te vullen.

Online bezwaar maken

U kunt eenvoudig online bezwaar maken. Hiervoor heeft u DigiD of eHerkenning nodig. 

Online bezwaar maken

Per post bezwaar maken

Kunt of wilt u geen online bezwaar maken? Dan kunt u ook per post een bezwaarschrift sturen.

Richt u bezwaarschrift aan degene die het besluit genomen heeft. Dat is het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad of de burgemeester.
Postadres: Postbus 162, 8330 AD Steenwijk

In dit bezwaarschrift zet u:

  • uw naam en adres;
  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;
  • omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;
  • waarom u het niet eens bent met het besluit;
  • uw handtekening.

Het online formulier bevat alle onderdelen die horen bij een bezwaarschrift.

Wat er met uw bezwaarschrift gebeurt

Stap 1: Ontvangst van uw bezwaarschrift

U krijgt binnen een week nadat we uw bezwaarschrift hebben ontvangen een ontvangstbevestiging.

Stap 2: Wel of geen gesprek vooraf

We nemen contact met u op om te overleggen of u eerst nog een gesprek wilt. Soms kan zo’n gesprek leiden tot een oplossing waarmee alle partijen tevreden zijn. Als dat het geval is, dan is een juridische procedure niet meer nodig. Als het overleg geen resultaat oplevert, sturen we uw bezwaarschrift door naar de commissie bezwaarschriften.

Is vooraf al duidelijk dat een gesprek geen oplossing biedt? Dan sturen we uw bezwaarschrift meteen door naar de commissie bezwaarschriften. In dat geval nemen we geen contact met u op.

Stap 3: Commissie bezwaarschriften verzamelt informatie

De commissie bezwaarschriften verzamelt zoveel mogelijk informatie over uw zaak. Dat doen zij om zich voor te bereiden op de hoorzitting.

De commissie bezwaarschriften is onafhankelijk. De leden werken niet voor de gemeente. Ze nemen geen besluit, maar geven advies.

Stap 4: Uitnodiging voor hoorzitting

U krijgt een uitnodiging voor een hoorzitting bij de commissie bezwaarschriften. Dat is een bijeenkomst waar alle partijen bij aanwezig kunnen zijn en waar iedereen zijn standpunt kan toelichten. U bent niet verplicht om te komen. Als u niet komt, behandelt de commissie bezwaarschriften de zaak zonder u.

Wilt u liever niet zelf het woord voeren? Dan kan iemand anders dat voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid. Ook als u zelf niet bij de hoorzitting bent, kunt u iemand anders namens u het woord laten voeren. Dat kan alleen als u daarvoor toestemming gegeven heeft.

Stap 5: U krijgt alle stukken

Een week vóór de hoorzitting legt de commissie bezwaarschriften alle documenten die er over uw zaak zijn ‘ter inzage’ in het gemeentehuis. Op die manier kan iemand die daar belang bij heeft de stukken ook bekijken. U krijgt alle stukken digitaal of per post toegestuurd.

Heeft u nog iets wat u aan de stukken wilt toevoegen? Dan kan dat tot 10 dagen vóór de dag van de hoorzitting.

Stap 6: De hoorzitting

Tijdens de hoorzitting kunt u uw kant van het verhaal vertellen. Ook wordt het besluit dat is genomen, nog een keer toegelicht. Daarna kunnen de leden van de commissie bezwaarschriften aan u en aan de andere aanwezigen vragen stellen. Op die manier krijgen ze zoveel mogelijk informatie over uw zaak.

Stap 7: Commissie bezwaarschriften schrijft advies

Ná de hoorzitting gaat de commissie bezwaarschriften in overleg. Ze bereiden dan hun advies voor. Dit advies gaat naar degene die het besluit genomen heeft (het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad of de burgemeester). Het schrijven van een advies duurt een paar weken.

Stap 8: Besluit op uw bezwaarschrift

U krijgt een brief waarin staat welk besluit op uw bezwaarschrift is genomen. En ook waarom. Bij deze brief zit ook het advies van de commissie bezwaarschriften. Het kan zijn, dat dit advies niet is overgenomen. Dat mag. Wél moet dan goed gemotiveerd zijn waarom niet.

Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u in beroep gaan. Meestal is dat bij de rechtbank Overijssel.

Besluit binnen 12 weken

Er moet binnen 12 weken een besluit over uw bezwaarschrift zijn genomen. Dat is wettelijk zo geregeld. Deze 12 weken gaan in op de dag nádat de termijn is verstreken waarop u bezwaar tegen een besluit kon maken. Dit is dus een andere datum dan de dag waarop we uw bezwaarschrift ontvangen. De termijn van 12 weken kan 1 keer met 6 weken worden verlengd. Soms kan het besluit nog verder worden uitgesteld. Daar moeten dan dringende redenen voor zijn.

Voorlopige voorziening

Als u een bezwaarschrift indient, is het besluit waartegen u bezwaar maakt nog steeds geldig. Het kan zijn dat u een beslissing op uw bezwaarschrift niet kunt afwachten. U kunt dan bij de rechtbank om een ‘voorlopige voorziening’ vragen. Een voorlopige voorziening is een tijdelijke maatregel van de rechter, bijvoorbeeld om iets te stoppen totdat uw bezwaar is behandeld. Daar zijn wel kosten aan verbonden.

Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:
Voorzieningenrechter Overijssel
Zittingsplaats Zwolle
Postbus 10067
8000 GB Zwolle

Dat kan ook digitaal via het Loket Rechtspraak.

Vergoeding van kosten

Heeft u kosten gemaakt om een bezwaarschrift in te dienen? Bijvoorbeeld voor een advocaat of professionele rechtsbijstand? Dan kunt u in sommige gevallen een gedeelte van deze kosten vergoed krijgen. Uw advocaat of rechtsbijstandverlener kan u daar verder over informeren.

Meer informatie

Heeft u vragen? Het secretariaat van de commissie bezwaarschriften helpt u graag verder. U belt hen via telefoonnummer 14 0521. Of stuur een e-mail naar info@steenwijkerland.nl ter attentie van secretariaat commissie bezwaarschriften.

Op de website Overheid.nl vindt u in hoofdstuk 6 en 7 van de Algemene wet bestuursrecht alle details van de wettelijke procedure voor het maken van bezwaar.