Veelgestelde vragen over restafval in het buitengebied

Gemeente Steenwijkerland kiest voor betere afvalscheiding. Afval is steeds vaker een grondstof voor het maken van nieuwe producten. Door grondstoffen goed van het restafval te scheiden, ontstaat minder restafval. En dat is goed, want restafval wordt verbrand en daarmee gaan waardevolle grondstoffen verloren. Omdat inwoners steeds minder restafval aanbieden, verandert er iets in de inzameling van restafval in het buitengebied van de gemeente Steenwijkerland.

Lees ook meer hierover op onze campagnepagina Afval scheiden, geen Kunst aan!

Wat blijft over aan restafval?

Als u waardevolle en bruikbare grondstoffen, zoals gft (groente-, fruit- en tuinafval), pmd (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons), glas, papier en textiel heeft gescheiden, dan blijft er nog maar een kleine hoeveelheid restafval over. Op www.rova.nl/scheidingswijzer staat wat in welke container hoort.

Wanneer wordt mijn restafval container geleegd?

Op inzamelkalender.rova.nl kunt u inloggen met postcode en huisnummer. Daar vindt u een overzicht van alle inzamelmomenten op uw adres.

Verandert er ook iets bij de inzameling van pmd of gft?

De inzameling van gft en pmd blijft ongewijzigd:

• De container voor plastic- en metalen verpakkingen en drankenkartons (pmd, oranje container) wordt 1 keer in de 4 weken geleegd.
  • De container voor groente-, fruit- en tuinafval (gft, groene container) wordt 1 keer in de 2 weken geleegd.

U vindt de inzamelmomenten voor uw adres op inzamelkalender.rova.nl.

Mijn restafval container is sneller vol. Wat kan ik doen?

Is uw container voor restafval toch binnen 8 weken vol? Dan kunt u het overtollige afval in een van de ondergrondse containers voor restafval in uw buurt aanbieden. Dit kost € 1,55 per keer.

Waar is voor mij de dichtstbijzijnde ondergrondse container voor het restafval?

Op inzamelkalender.rova.nl kunt u inloggen met postcode en huisnummer. Daar vindt u een plattegrond met de ondergrondse containers in uw buurt.

Ik wil van een andere ondergrondse container gebruik maken. Kan dat?

Dat kan. Neem hiervoor contact op met het Klantcontactcentrum van ROVA via telefoonnummer 038 - 427 37 77. Zij passen dit voor u aan.

Hoeveel kan er per keer gestort worden in een ondergrondse container?

Een normaal gevulde huisvuilzak van 40 liter (bijvoorbeeld van KOMO) past in de trommel.

Wat kost het storten in een ondergrondse container?

Het storten van restafval in een ondergrondse container kost € 1,55 per keer.

Wat is de ROVA-pas?

Met de ROVA-pas kunt u de ondergrondse container openen om uw afval weg te gooien.

• De ROVA-pas bevat een unieke code die is gekoppeld aan uw adresgegevens. Leen de pas niet uit.
  • De ROVA-pas hoort bij de woning. Als u gaat verhuizen, laat u de pas achter in de woning.
  • Een beschadigde ROVA-pas (of met een gat) werkt niet meer.

Heeft u vragen over uw ROVA-pas? Neem gerust contact op met het Klantcontactcentrum van ROVA via telefoonnummer 038 - 427 37 77.

Hoe werkt een ondergrondse container?
  • Houd de ROVA-pas voor de paslezer.
  • Open de klep van de container.
  • Plaats het afval in de trommel.
  • Sluit de klep van de container.

Instructie Hoe werkt een ondergrondse container

De ondergrondse container heeft een storing. Waar kan ik dit melden?

Als een ondergrondse container vol zit en/of een storing heeft, kunt u contact opnemen met het ROVA Klantcontactcentrum via telefoonnummer 038 - 427 37 77. Vermeld hierbij het containernummer. Zij maken hier dan een melding van en zorgen dat het probleem zo snel mogelijk wordt opgelost. Of u belt het storingsnummer dat op de container staat.

Mag ik een tweede pas?

Nee, een tweede pas is niet mogelijk. Per huishouden wordt 1 pas verstrekt. Dit om misbruik te voorkomen.

Wat kost het legen van een restafval container?
Wanneer heeft de gemeenteraad besloten de inzameling in het buitengebied te veranderen?

In september 2021 heeft de gemeenteraad het Grondstoffenplan 2021-2025: Samen maken we van ons afval weer grondstof vastgesteld
In het Grondstoffenplan staat hoe we de komende jaren werken aan meer grondstoffen en minder restafval willen inzamelen. Want grondstoffen zijn waardevol en kunnen opnieuw gebruikt worden. Naast veel aandacht voor communicatie, zijn ook aanpassingen in de inzamelstructuur nodig om deze verandering in gang te zetten. De inzamelcijfers laten zien dat inwoners steeds minder restafval aanbieden. Daarom wordt ook de inzamelfrequentie daarop aangepast.