Trouwambtenaar uit andere gemeente of familielid/vriend als trouwambtenaar

Het is mogelijk dat een trouwambtenaar uit een andere gemeente of een familielid of vriend uw huwelijk voltrekt/uw partnerschap registreert.

Trouwambtenaar uit andere gemeente

Deze persoon wordt voor dan voor 1 dag benoemd tot Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) van de gemeente Steenwijkerland. Hieraan zijn extra kosten verbonden.

U dient een schriftelijk verzoek in bij het college van burgemeester en wethouders. Dit moet minimaal 3 maanden voor de trouwdatum.

Voorwaarden

• De trouwambtenaar moet door de rechtbank beëdigd zijn als ambtenaar van de burgerlijke stand of BABS.
  • De trouwambtenaar moet in dienst zijn van een gemeente.

Stukken die we nodig hebben van de trouwambtenaar

• afschrift van de rechtbank over de beëdiging
  • benoemingsbesluit van de gemeente waar hij/zij momenteel werkzaam is
  • kopie van zijn/haar identiteitsbewijs

Familielid/vriend als trouwambtenaar

U kunt uw huwelijk ook laten sluiten door bijvoorbeeld uw vader of moeder, goede vriend of collega. Deze persoon wordt dan voor 1 dag benoemd en beëdigd. Hieraan zijn extra kosten verbonden.

Voorwaarden

• U moet dit minimaal 3 maanden voor de trouwdatum aanvragen.
  • Uw familielid/vriend moet door de rechtbank beëdigd worden.
    Dit kan alleen op de laatste woensdag van de maand. Helaas is dit door de coronamaatregelen voorlopig niet mogelijk

Stukken die we nodig hebben van de trouwambtenaar (uw familielid/vriend)

• ingevulde formulieren (die u van ons krijgt toegestuurd)
  • uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)