Deelauto's in Steenwijkerland

Het gebruik van deelauto’s heeft veel voordelen. We hebben daarom onderzoek gedaan of inwoners interesse hebben om gebruik te maken van (elektrische) deelauto’s. Hieruit is gebleken dat er voldoende interesse is om op verschillende locaties te starten met een deelauto.

In de gemeente Steenwijkerland hebben veel mensen een eigen auto. En is er zelfs vaak een tweede of derde auto beschikbaar. Het gebruik van deelauto’s kan het aantal auto’s in onze gemeente verminderen. En inwoners zonder eigen vervoer krijgen de kans om toch een auto te kunnen gebruiken. In onderstaande video leert u in een minuut de voordelen van autodelen kennen.

Uitprobeeraanbod

Om de deelauto uit te proberen krijgen de eerste 75 deelnemers, verdeeld over de locaties, een aanbod van ons. De eerste drie maanden 10 uur rijtegoed per maand, tot een maximum van 100 km. Als er meer gereden wordt, betaald de deelnemer zelf de prijs per extra gereden kilometer. Hiermee willen we inwoners stimuleren om gebruik te maken van deelauto’s.

Er zijn nog plekken om het uitprobeeraanbod af te sluiten. Wilt u hieraan meedoen? Vul dan het formulier in van MobiGo. MobiGo neemt daarna rechtstreeks contact met u op.

Autodelen is gemakkelijk via de app

• U meldt zich eenmalig aan. U downloadt de app en krijgt uitleg over:
    • hoe u de app gebruikt (auto reserveren, auto openen en sluiten)
    • het rijden in de auto
    • het laden van de auto (elektrisch)
  • Reserveer de auto voor het moment dat u deze nodig heeft. Dit doet u dus via uw telefoon met een app.
  • Open en sluit de auto via de speciale app op uw telefoon.
  • U zet de auto altijd weer terug op de gereserveerde plaats. Zo weet u altijd waar u de auto de volgende keer weer kunt vinden.
  • Het autodelen is ‘met de buurt’. Onderhoud en schoonmaak wordt geregeld. Omdat de volgende autodeler een andere dorpsgenoot is, blijkt dat iedereen zorgvuldig met de auto omgaat.

U kunt de app 'WeGo Carsharing' downloaden via:

Waar staan de deelauto’s?

Bij de onderstaande laadpalen staat er vanaf zaterdag 2 maart 2024 een deelauto;

• Steenwijkerdiep 69 g5 in Steenwijk
  • Oostwijkstraat 105 in Steenwijk
  • Frieseweg 1 in Oldemarkt
  • Steenwijkerweg 157 in Willemsoord

Eind maart 2024 staat er in Steenwijkerwold ook een deelauto bij de laadpaal:

• Oldemarktseweg 119

Om de deelauto te gebruiken kunt u zich aanmelden via de website van MobiGo.

Voordelen deelauto
  • Minder kosten - Rijdt u minder dan 12.000 km per jaar met uw auto? Dan is de deelauto vaak goedkoper. U betaalt namelijk alleen voor de kilometers die u rijdt en de tijd dat u de auto gebruikt.
  • Makkelijk te gebruiken - Een deelauto is een moderne en nieuwe auto, waar onderhoud en schoonmaak voor geregeld wordt.
  • Extra mogelijkheden -  Met een deelauto is autovervoer ook mogelijk voor inwoners die geen eigen auto willen of kunnen betalen.
  • Beschikbaar in uw buurt - Wij vragen inwoners waar interesse is voor deelauto’s en waar de deelauto’s het beste kunnen staan. Dat kan ook in de kleinere dorpen of in een woonwijk.
  • Duurzaam - Door samen auto’s te delen zijn er minder auto’s nodig. Ook is het gebruik van een elektrische auto beter voor het milieu.
Zorgeloos rijden

Veel mensen in andere dorpen maken al jaren gebruik van deelauto’s van MobiGo, een coöperatieve aanbieder van elektrische deelauto’s. Voor sommigen was het even wennen om bijvoorbeeld bij een gepland familiebezoek ook meteen de deelauto te reserveren. Verder blijkt het gebruik van een deelauto eenvoudig en gemakkelijk. MobiGo zorgt voor een goede beschikbaarheid van auto’s. De elektrische auto’s zijn geschikt voor zowel korte als langere ritten, zodat u onderweg niet of bijna niet hoeft te laden. Gebruik van een elektrische deelauto betekent dus zorgeloos rijden.

Interesse-onderzoek en bewonersavond

In oktober 2023 heeft MobiGo een interesse-onderzoek uitgevoerd. We waren erg benieuwd of er onder onze inwoners interesse is in (elektrische) deelauto’s. Na het onderzoek zijn de uitkomsten samen met MobiGo geanalyseerd.

Iedereen die het interesse-onderzoek had ingevuld is uitgenodigd voor een informatieavond, die op dinsdag 6 december plaatsvond in het gemeentehuis. Er werden vragen van bewoners beantwoord, maar ook praktische zaken uitgelegd. Zoals hoe het delen, het rijden en het laden werkt. Daarnaast ontvingen de genodigden een uitprobeeraanbod van de gemeente.

Meer informatie en vragen

Op de website van MobiGo vindt u meer informatie over deelauto's.

Heeft u vragen over het probeeraanbod? U kunt contact opnemen met Arnout van Dijk van MobiGo, via e-mail arnout@mobigo.nu.

Heeft u vragen aan de gemeente? Neemt u dan contact op met Jeroen Boeve, via e-mail jeroen.boeve@steenwijkerland.nl.

Elektrische deelauto MobiGo