Inwoners kunnen meepraten over vervanging openbare verlichting

De komende jaren wordt op veel plekken in de gemeente Steenwijkerland de openbare verlichting vervangen. Dat is nodig, omdat de huidige verlichting is verouderd. Wethouder Douwe Oosterveen: ‘De nieuwe verlichting wordt in ieder geval energiezuinig. Dat staat voor ons als een paal boven water. De ontwikkelingen op het gebied van verlichting staan niet stil. Welke kleur moeten de lampen hebben? En, kunnen we misschien met iets minder verlichting toe? Daarover willen we graag met onze inwoners in gesprek. Daar waar de verlichting moet worden vervangen, organiseren we daarom bewonersbijeenkomsten om het er met elkaar over te hebben.’

De vervanging van de openbare verlichting gebeurt in fasen en per kern of deelgebied. Daarbij wordt eerst de oudste en meest energieverbruikende verlichting vervangen. Uiteindelijk moet in 2029 overal waar dat nodig is de openbare verlichting zijn vervangen. Binnenkort zijn de eerste bewonersavonden (over de openbare verlichting in een aantal straten in Steenwijk en Eesveen). Iedereen die dit aangaat, heeft hiervoor inmiddels een persoonlijke uitnodiging gekregen.

Proefopstellingen

Wethouder Douwe Oosterveen: ‘Openbare verlichting is iets wat je moet ervaren. Bijvoorbeeld als je ’s avonds op straat loopt of in de auto rijdt. En daarom gaan we op meerdere plekken in onze gemeente proefopstellingen plaatsen met drie soorten verlichting. Je kunt dan zelf ervaren welke verlichting je het prettigs vindt en via een online enquête je voorkeur aangeven. Tijdens de bewonersbijeenkomsten vertellen we hoe dat in z’n werk gaat.’ De eerste proefopstelling staat in Kallenkote, tussen de spoorwegenovergang en de A32.

Meer informatie is te vinden op www.steenwijkerland.nl/verlichting

Februari 2018