Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

Heeft u een geregistreerd partnerschap en wilt u trouwen met uw geregistreerd partner? Dan kunt u uw geregistreerd partnerschap laten omzetten in een huwelijk.

De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt dan een nieuwe akte. Hierdoor eindigt uw geregistreerd partnerschap en begint uw huwelijk. U bent na de omzetting officieel getrouwd. De omzetting heeft geen gevolgen voor de kinderen die voor de omzetting zijn geboren. U kunt uw huwelijk niet laten omzetten in een geregistreerd partnerschap.

De omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk is in elke gemeente mogelijk. Voor het vastleggen van een omzetting naar een huwelijk gelden dezelfde regels en voorwaarden als bij een huwelijk. Er is 1 uitzondering: Bij de omzetting van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk hoeven geen getuigen aanwezig te zijn. U leest er meer over op de website van de Rijksoverheid.

Buitenland

Wonen u en uw geregistreerd partner in het buitenland? En heeft 1 van u de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u voor de omzetting terecht bij de gemeente Den Haag.