Stadstuin Nettelbosch in Steenwijk officieel geopend

Woensdag 5 september 2018 hebben gedeputeerde Monique van Haaf van de provincie Overijssel en wethouder Marcel Scheringa van de gemeente Steenwijkerland de Nettelbosch officieel geopend. De stadstuin Nettelbosch is gerealiseerd in het hart van het centrum van Steenwijk en maakt onderdeel uit van de plannen om de binnenstad een flinke kwaliteitsimpuls te geven. Onderdeel van de opening was de onthulling van een informatiepaneel waarop bezoekers onder meer kunnen lezen hoe het gebied tussen de stadswal en de Onnastraat vroeger werd gebruikt. De plannen voor de Nettelbosch zijn gemaakt in nauw overleg met omwonenden, bewoners en ondernemers van de binnenstad en de Historische Vereniging Steenwijk.

Het gebied waar de stadstuin gerealiseerd is, is altijd grotendeel onbebouwd gebleven. In 2013 kwamen de eerste plannen voor een nieuwe invulling ervan. Deze plannen zijn door een werkgroep met omwonenden, bewoners en ondernemers van de binnenstad en de Historische Vereniging Steenwijk verder uitgewerkt. Met elkaar is voor de stadstuin een ontwerp gemaakt dat verwijst naar de historie en de kenmerken van het gebied. Wethouder Marcel Scheringa: ‘Dat zie je ook in de naamgeving terug. Op voorstel van de Historische Vereniging heeft de stadstuin de naam ‘de Nettelbosch’ gekregen. Uit de archieven blijkt, dat het gebied vroeger in de volksmond zo genoemd werd vanwege de vele brandnetels die er groeiden. Die brandnetels hebben plaatsgemaakt voor een kleurrijke beplanting en een vijver. Het is een prachtige oase van rust in hartje centrum geworden.’

De realisatie van de stadstuin was mede mogelijk dankzij een financiële bijdrage van de provincie Overijssel.

Op www.steenwijkerland.nl/centrumsteenwijk is meer informatie te vinden over de plannen voor de binnenstad van Steenwijk.