Steenwijk krijgt stadstuin in hartje centrum

Nog dit jaar gaat de schop in de grond voor de aanleg van een stadstuin in het hart van het centrum van Steenwijk. De bewonersvereniging van de binnenstad, Stichting Vestingstad en de gemeente hebben daarvoor samen een plan gemaakt. De realisatie van de stadstuin – op de voormalige Holleboomlocatie aan de Onnastraat – betekent een flinke kwaliteitsimpuls voor de binnenstad van Steenwijk. Wethouder Wim Brus: ‘Het wordt een prachtige, bloemrijke oase in hartje centrum. Een mooi ontwerp dat samen met de omwonenden, de historische vereniging en bewoners van de binnenstad tot stand is gekomen. Top!’

Met de realisatie van de stadstuin ‘Nettelbosch’ herleven vroegere tijden, toen dezelfde locatie ook dienst deed als stadstuin en in de volksmond bekend stond als Nettelbosch (vanwege de vele brandnetels die er destijds groeiden). De laatste jaren lag het terrein braak. Vanwege de cultuurhistorische betekenis van het gebied wordt – voordat de werkzaamheden van start gaan – eerst archeologisch onderzoek gedaan. Dat gebeurt op 22 september 2017 in nauwe samenwerking met de historische vereniging.

De stadstuin is onderdeel van de plannen voor de binnenstad van Steenwijk. Daarin werken de bewonersvereniging van de binnenstad, Stichting Vestingstad en de gemeente nauw samen. De realisatie van de stadstuin wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel.

Sfeerimpressie stadstuin 'Nettelbosch'
Sfeerimpressie Stadstuin Nettelbosch