Collegebesluit over vervolgstappen 8 november 2022

Op 8 november 2022 heeft het college van B&W een besluit genomen over de vervolgstappen.

Deze zijn:

• De gemeente legt maatwerkvoorschriften op aan IceBear. Deze voorschriften zijn bedoeld om de hoeveelheid geluid, stof en formaldehyde (een schadelijke stof) te verminderen. Ook krijgen we daardoor meer inzicht in welke en hoeveel materialen opgeslagen zijn voor de biomassacentrale.
  • De gemeente gaat over deze maatwerkvoorschriften in gesprek met IceBear. We bespreken dan ook hoe de ervaren overlast op korte termijn (verder) kan worden beperkt.
  • IceBear moet de maatwerkvoorschriften nakomen.
  • We laten opnieuw geluids- en stofmetingen doen om te kijken of de uitgevoerde maatregelen inderdaad helpen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld ook om de stoffilters die IceBear in november 2022 heeft geplaatst. Blijkt uit de metingen dat de norm wordt overschreden, dan gaat de gemeente handhaven.
  • We laten aanvullend onderzoek doen naar o.a. de luchtkwaliteit waaronder formaldehyde. We willen zeker weten dat er geen effecten zijn voor de gezondheid.
  • Bij dit onderzoek wordt gekeken naar de productie van palletblokken en naar de biomassacentrale.

Besluit inzake overlast IceBear (pdf, 85KB)
Bijlage a - advies Oosterveen & de Groot en TAUW, conclusies en adviezen (pdf, 10.150KB)
Bijlage b - Advies GGD (pdf, 1.644KB)
Bijlage c - brief 7 juli 2022 (pdf, 12.041KB)